OŚiGW6220-2.15.2014

                                    Golina dnia 25.02.2014 r.

OBWIESZCZENIE

 

            Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), w związku z art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.), zawiadamiam strony postępowania o wydaniu w dniu 25.02. 2014 r.  postanowieniu, którego treść podaję niżej.

 

P O S T A N O W I E N I E

 Na podstawie art. 63 ust. 1 i 4  ustawy z dnia 3 października 2008 r.  o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz  art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.  z 2013 r., poz. 267), § 3 ust. 1 pkt. 6 lit. b rozporządzenia Rady  Ministrów dnia 9 listopada 2010 r.  w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.01.2014 r. Inwestora: Farma Wiatrowa Golina Sp. z o.o. ul. Modlińska 61,  03-199 Warszawa.

 

p o s t a n a w i a m :

                                                           

I. Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia   na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej Lubiecz zlokalizowanych na działkach o numerach ewidencyjnych: 98, 99, 100, 97/1, 95, 96, 7, 9/3, 91, 92  - obręb Lubiecz, gm. Golina, woj. wielkopolskie.

II. Określić zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien spełniać wymagania określone w art. 66 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.)    w szczególności powinien zawierać analizę podanych niżej zagadnień:

 

1.W zakresie ochrony przyrody:

1) Opisanie elementów przyrodniczych środowiska będących w zasięgu przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia (w tym szaty roślinnej z chronionymi gatunkami i siedliskami przyrodniczymi, występujących zwierząt, ukształtowania terenu, występowania wód powierzchniowych, itd.). Opis ten należy oprzeć o szczegółowe, aktualne i konkretne dane dotyczące gatunków oraz siedlisk występujących  na przedmiotowym terenie. Ponadto należy opisać elementy przyrodnicze objęte ochroną na podstawie ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), ze szczególnym uwzględnieniem ptaków i nietoperzy, które są grupą organizmów szczególnie narażoną na negatywne oddziaływania tego typu inwestycji. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które są grupą organizmów szczególnie narażoną na negatywne oddziaływania tego typu inwestycji. Opis ten powinien zawierać podstawowe parametry lokalnych populacji, które pozwoliłyby ocenić skalę i sposób wykorzystywania omawianego terenu przez awifaunę i chiropterofaunę. Należy również opisać metody wykorzystane do zebrania ww. danych.

2) Opisanie terenu w obrębie planowanej farmy wiatrowej uwzględniające ukształtowanie  i sposób użytkowania terenu, krajobraz, wody powierzchniowe, położenie kompleksów leśnych, szpalerów drzew i terenów podmokłych.

3) Opisanie metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę.

4) Opisanie przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczenie (wskazanie działań minimalizujących) ewentualnych negatywnych oddziaływań na środowisko. Wszelkie proponowane do wykonania działania minimalizujące bądź rekompensujące  powinny być przedstawione w sposób szczegółowy, niebudzący wątpliwości co do miejsca i sposobu ich wykonania. Przy opisie działań minimalizujących należy uwzględnić zalecenia zawarte w opracowaniu Porozumienia dla Ochrony Nietoperzy 2009     "Tymczasowe wytyczne dotyczące oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na nietoperze" oraz w „Wytycznych w zakresie oceny oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki"(PSEW.2008.Szczecin).

5) Przedstawienie zagadnień związanych z wystąpieniem gatunków objętych ochroną oraz ich siedliskami w formie graficznej.

6) Przedstawienie propozycji ornitologicznego i chiropterologicznego monitoringu porealizacyjnego farmy wiatrowej.

 

2.W zakresie ochrony przed hałasem:

1) Określenie parametry akustyczne turbin (najwyższy możliwy poziom mocy akustycznej),

2) Wykonanie analizy akustycznej oraz wskazanie lokalizacji planowanych turbin w układzie współrzędnych określonych jako PL-1992 lub PL-2000 ( z podaniem południka osiowego), zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. poz. 1247). W przypadku, gdy przewiduje się niewielką zmianę lokalizacji turbin na późniejszym etapie realizacji przedsięwzięcia, należy wskazać wielkości przewidywanego przesunięcia w stosunku do wskazanych współrzędnych oraz najbardziej niekorzystną przewidywaną lokalizację  ze względu na wpływ przedsięwzięcia na akustyczny stan jakości środowiska w ww. układzie odniesienia. Dla sytuacji najbardziej niekorzystnej należy wykonać ponowną analizę akustyczną i wykonać pod wszelką wątpliwość, że zmiana lokalizacji turbin we wskazanym zakresie nie będzie skutkowała wystąpieniem przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu na granicy najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną.

3) Podanie odległości od najbliższych planowanych lub istniejących w sąsiedztwie przedmiotowego przedsięwzięcia turbin wiatrowych.               

4) Dołączyć informację od właściwego organu o faktycznym zagospodarowaniu terenów wokół planowanych turbin wiatrowych, ze wskazaniem na rodzaje terenów, o których mowa a art. 113, ust. 2 pkt 1 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo Ochrony Środowiska (D. U.  z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) i Rozporządzeniu Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112 ); w szczególności należy określić odległości najbliższych terenów, o których mowa  w ww. aktach prawnych od turbiny.

5) Określenie największej odległości od siłowni, dla której przekroczone będą dopuszczalne poziomy hałasu w odniesieniu do terenów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112).

6) Opisanie przewidywanych skutecznych środków zmniejszających poziom hałasu co najmniej do poziomów dopuszczalnych na terenach objętych ochroną akustyczną, zgodnie   z przepisami odrębnymi.

7) Przedstawienie otrzymanych wyników w formie opisowej oraz graficznej, za pomocą izolinii odpowiadających dopuszczalnym poziomom hałasu określonym dla najbliższych terenów objętych ochroną akustyczną.

8) Wskazanie na załącznikach graficznych prezentujących rozkład poziomów hałasu lokalizacji źródła hałasu i granic najbliżej położonych terenów, dla których określone zostały dopuszczalne poziomy hałasu w środowisku wraz ze wskazaniem tych poziomów.

 

3.W zakresie gospodarki odpadami:

1) Przedstawienie informacji dotyczących ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów na etapie realizacji (budowy), eksploatacji oraz likwidacji przedsięwzięcia.

2) Przedstawienie informacji dotyczących przewidywanych sposobów ograniczenia negatywnego oddziaływania odpadów na środowisko (minimalizacja ilości wytwarzanych odpadów, sposobu magazynowania odpadów i dalszego zagospodarowania odpadów na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, ochrona środowiska gruntowo-wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami mogącymi powstawać na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia).

 

4. Z zakresu ochrony przed polami elektromagnetycznymi:

1) Opisanie sposobu przyłączenia turbiny do sieci elektroenergetycznej, z uwzględnieniem własnych stacji elektroenergetycznych, napięcia znamionowego sieci wewnętrznych i sposobu przepływu wytworzonej energii (linie kablowe, napowietrzne).

2) W przypadku, gdy planuje się wykorzystanie stacji elektroenergetycznych i/lub linii napowietrznych należy ocenić rozkład pól elektrycznych i magnetycznych wokół tych obiektów odniesieniu do wartości określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 30 października 2003 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych (Dz. U. nr 192, poz. 1883 ) w środowisku oraz sposobów sprawdzania dotrzymania tych pól. Analizę należy wykonać z uwzględnieniem oddziaływania w granicach terenu należącego do inwestora oraz poza nim.

 

5. Przedstawić opis całego przedsięwzięcia, z uwzględnieniem wszystkich elementów infrastruktury towarzyszącej (turbiny wiatrowe, kable podziemne, drogi dojazdowe, place montażowe, zaplecze budowy, place manewrowe, wewnętrzna stacja transformatorowa itp.), a także warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji elektrowni wiatrowych. Należy wskazać również przewidywany okres i czas trwania budowy, eksploatacji i ewentualnej likwidacji elektrowni, zagadnienia związane z transportem materiałów budowlanych i elementów elektrowni ( np. częstotliwość pojazdów, liczba i rodzaje pojazdów) oraz wielkość terenu zajętego przez poszczególne elementy elektrowni wiatrowych, a także wielkości terenu czasowo zajętego w trakcie jej budowy.

 

6. Analiza oddziaływań skumulowanych przedmiotowego przedsięwzięcia z innymi konstrukcjami o takim samym przeznaczeniu, obejmująca w szczególności oddziaływania akustyczne  oraz oddziaływania na awifaunę i krajobraz.

 

7. Opis analizowanych wariantów, wraz z uzasadnieniem proponowanego wariantu ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na rośliny, zwierzęta, grzyby, siedliska przyrodnicze oraz przedmioty ochrony na obszarach Natura 2000  

 

8. Analiza możliwych konfliktów społecznych związanych z realizacją i eksploatacją przedmiotowego przedsięwzięcia.

 

9. Odniesienie do art. 81 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) oraz wyjaśnienie, czy przedsięwzięcie może spowodować nieosiągnięcie celów środowiskowych zawartych w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", zatwierdzonym na posiedzeniu Rady Ministrów w dniu 22 lutego 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów. Odpowiedź szczegółowo uzasadnić odwołując się do zapisów ww. dokumentu oraz ustawy Prawo wodne.

 

10. Opisać oddziaływanie przedsięwzięcia na zdrowie i warunki życia ludzi, w szczególności przedstawić analizę mogących wystąpić uciążliwości, z uwzględnieniem oceny likwidacji inwestycji w aspekcie zasięgu występowania potencjalnych uciążliwości związanych  z efektem migotania cienia-przecinania światła słonecznego oraz przedstawić możliwości wystąpienia konfliktów społecznych związanych z realizacją planowanego przedsięwzięcia.

 

11. Należy ocenić poziom akceptacji społecznej i odnieść się do konfliktów społecznych związanych realizacją planowanego przedsięwzięcia, przeanalizować ich skalę, powody ich zaistnienia oraz możliwości ich rozwiązania. Konflikt związany z planami realizacji przedsięwzięcia uznać należy za zaistniały, gdyż grupa mieszkańców sołectwa Lubiecz wystąpiła z protestami przeciwko planom budowy elektrowni wiatrowych w sołectwie Lubiecz, gm. Golina.

 

U Z A S A D N I E N I E

                                                

                Inwestor Farma Wiatrowa Golina Sp. z o.o. ul. Modlińska 61, 03-199 Warszawa zwrócił się z wnioskiem z dnia 17.01.2014 r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy wiatrowej Lubiecz, obręb Lubiecz, gm. Golina o łącznej maksymalnej mocy przyłączeniowej 12 MW, składającej się z 4 siłowni wiatrowych o maksymalnej wysokości 200,00 m npt. wraz ze stacją transformatorową i siecią kablową zasilającą średniego napięcia na działkach o numerach geodezyjnych: 98, 99, 100, 97/1, 95, 96, 7, 9/3, 91, 92 - obręb Lubiecz, gm. Golina.  Do wniosku została dołączona karta informacyjna przedsięwzięcia sporządzona zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia  3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji  o środowisku    i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, poświadczone przez właściwy organ kopie map ewidencyjnych, obejmujących przewidziany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie i na który będzie oddziaływać, wypisy z ewidencji gruntów oraz informacje, że dla terenu planowanego przedsięwzięcia nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Obecnie tereny pod planowaną farmę wiatrową są użytkowane rolniczo. Na podstawie dostępnych informacji i materiałów, ustalono, że odległość elektrowni od najbliższych terenów zabudowań mieszkalnych wynosi ok. 450 m. W pobliżu planowane są inne turbiny wiatrowe w obrębach Przyjma, Adamów, Spławie.

Obwieszczeniem z dnia 22.01.2014 r. Nr OŚiGW6220-2.5.2014 wszczęto postępowanie  i pismem Nr OŚiGW6220-2.3.2014 i OŚiGW6220-2.4.2014 wystąpiono o wydanie opinii co do potrzeby obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowiska i ewentualnego zakresu raportu do Regionalnego Dyrektora  Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Koninie.

Planowana inwestycja należy do grupy przedsięwzięć określonych w § 3 ust. 1 pkt  6 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( Dz. U. z 2010 r., Nr 213, poz. 1397 ze zm.) dla których sporządzenie raportu może być wymagane.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu przesłał wg właściwości pismo-petycje mieszkańców Lubcza wyrażającą sprzeciw wobec planom budowy farm wiatrowych na terenie sołectwa Lubiecz i postanowieniem z dnia 12.02.2014 r. znak WOO-I.4240.45.2013.ZP.1, wyraził opinię, że dla ww. przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określając zakres raportu  o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, który powinien spełniać wymagania określone w art. 66 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a szczególności zawierać analizę podanych wyżej zagadnień  z zakresu ochrony przyrody, ochrony przed hałasem, gospodarki odpadami i ochrony przed polami elektromagnetycznymi itp. Biorąc pod uwagę skalę i lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia względem terenów wymagających ochrony akustycznej określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska  z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. z 2014 r., poz. 112), a także możliwość wystąpienia oddziaływań skumulowanych  z oddziaływaniami innych elektrowni wiatrowych, w opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu dla przedmiotowego przedsięwzięcia konieczne jest dokonanie szczegółowej oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na akustyczny stan jakości środowiska. Wykonując pełną analizę oddziaływania akustycznego, należy uwzględnić przyjęte rozwiązania projektowe dotyczące planowanych siłowni oraz warunki,    w których grunt będzie pokryty zwartą, zmrożoną warstwą śnieżną lub lodową, a także przestawić ewentualne rozwiązania mające na celu zapewnienie dotrzymania akustycznych standartów jakości środowiska. Celem uzyskania szczegółowych i wiarygodnych danych dotyczących lokalizacji turbin wiatrowych należy wskazać współrzędne posadowienia  w jednym z aktualnie obowiązującym układzie współrzędnych określonych  w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 października 2012 r. w sprawie państwowego systemu odniesień przestrzennych (Dz. U. z 2012 r. , poz. 1247).

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Koninie pismem z dnia 06.02.2014 r. znak ON-NS-72/2/1-9/14, stwierdził potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, biorąc pod uwagę, możliwości wystąpienia uciążliwości związanych z jego funkcjonowaniem, warunki życia i zdrowia ludzi, wyniki przeprowadzonych obliczeń wartości hałasu (co winno wynikać z analizy akustycznej) oraz zasięgu występowania potencjalnych uciążliwości związanych efektem migotania cienia - przecinania światła słonecznego oraz przeanalizować możliwości wystąpienia konfliktów społecznych, wskazane w karcie informacyjnej założenia odnośnie rozwiązań chroniących środowisko. Uznał,  iż zachodzą przesłanki wynikające z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r.  o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm.) do stwierdzenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz wskazać, iż proponowane rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne oraz przyjęta lokalizacja, będą odpowiednie dla zachowania właściwych warunków higienicznych i zdrowotnych oraz zminimalizują w wystarczający sposób ewentualne uciążliwości wynikające z funkcjonowania przedsięwzięcia.

W dniu 07.02.2014 r. Pani Karina Michalska wystąpiła o udostępnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia, którą otrzymała.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny pismem z dnia 06.02.2014 r. nr  ON.NS-72/3-9/14 przesłał wg właściwości pisma-petycje mieszkańców sołectwa Lubiecz, gm. Golina w sprawie budowy elektrowni wiatrowych wyrażające sprzeciw wobec planom powstawania farm wiatrowych, które zostały przesłane Inwestorowi: Farma Wiatrowa Golina Sp. z o.o.  ul. Modlińska 61, 03-199 Warszawa.

Odnosząc się do art. 63 ust.1 pkt 2 lit. e ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie przedstawionych materiałów, stwierdzono, że przedsięwzięcie zlokalizowane zostanie poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r., 627 ze zm.). Najbliżej położonymi obszarami  Natura 2000 są: obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Ostoja Nadwarciańska PLH300009 i obszar specjalnej ochrony ptaków Dolina Środkowej Warty PLB300002, oddalone o ok. 5,8 km od inwestycji. Najbliższe inne elektrownie wiatrowe planowane do budowy w odległości około 1,3 km w kierunku południowym.                 

Mając na względzie potencjalne skumulowane oddziaływanie przedmiotowej inwestycji oraz innych elektrowni wiatrowych planowanych do budowy w pobliżu przedmiotowej inwestycji, nie można wykluczyć znacząco negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

Po przeanalizowaniu ww. opinii oraz dla dokonania pełnej, wnikliwej analizy i prawidłowej oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko, w tym na życie i zdrowie ludzi, możliwość wystąpienia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, usytuowanie, charakter przedsięwzięcia oraz odległość terenu przeznaczonego dla lokalizacji inwestycji od obszaru Natura 2000, a także ze względu na konflikty społeczne, postępowanie ww. sprawie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko  w tym dokonania wnikliwej analizy aspektów związanych z ochroną przyrody oraz ochroną przed hałasem.

            Ze względu na to, że liczba stron w przedmiotowym postępowaniu przekracza 20 na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (D. U. z 2013 r., 1235 ze zm.) i art. 49 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r., poz. 267), zawiadamia się strony o niniejszym postanowieniu poprzez obwieszczenie.

Doręczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia o wydaniu postanowienia.

 

 Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

 

Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koninie, za pośrednictwem Burmistrza Goliny w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.